Van Berlevag naar Slettnes Fyr - Reisverslag uit Gamvik, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Van Berlevag naar Slettnes Fyr - Reisverslag uit Gamvik, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Van Berlevag naar Slettnes Fyr

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

10 Juni 2016 | Noorwegen, Gamvik

Vrijdagmorgen 10 juni nog maar net uit Berlevag vertrokken of we moesten al stevig in de remmen. Langs de weg zagen we drie zeearenden zitten. Twee vlogen weg maar eentje bleef zitten en die konden we mooi op de foto zetten. Toen we de camper uitstapten vloog ook deze weg. Opnieuw over de hoogvlakte en het moet gezegd worden die Noren kunnen mooie wegen aanleggen. Later kwamen we in Tana Bru, hier weer wat brood gekocht. Even voor Suzanne, andere aankopen hoeft nog niet want de voorraad was groot zoals je gezien hebt. En de eerste van de eetboxen is leeg!!
Vanaf Tana Bru stuurde de Tom Tom naast me mij de verkeerde kant op. We reden opeens richting Finland. De rivier moesten we rechts hebben maar was links. Gelukkig bemerkte ik het na 2 km al en even later zaten we op de goede weg, de 98 richting Ifjord. Dit was in het begin een slecht stuk weg en ze waren ook nog eens een aantal km met de weg bezig. Na een ruim een uur was de ellende voorbij en toen kwam er toch weer een schitterende weg. Over een hoogvlakte waar je overal nog sneeuw ziet was het mooi rijden. Na een pauze richting Mehamn weg 884. Je rijdt eerst langs een fjord maar na ongeveer 40 km gaat de weg opeens omhoog. Opnieuw over een hoogvlakte en deze weg was nog veel mooier dan die weg naar Berlevag. Wat een uitzicht en geweldige vergezichten. Overal nog sneeuw en meren en snel stromende rivieren. In Mehamn aangekomen gingen wij richting Gamvik daar zou een camperplek zijn. Wij konden het niet vinden en later hoorden we dat die plek er niet meer is. Een eindje verderop richting vuurtoren kun je camper wel kwijt. Deze vuurtoren kun je ook huren, bij de camperplek waren enige huizen en zelfs nog een café. Deze ging echter op 11 juni om 11.00 open. Op zich was het best lekker weer maar bij de vuurtoren van Slettnes Fyr waait het altijd en dat maakt het best fris. Een Duitser die eerst bij ons stond wilde naar een andere plek en om te zien waar hij heen reed zocht ik het even wat hogerop. Opeens stond ik oog in oog met een vos. Ik schrok erger dan die vos. Gelukkig bleef het beest zitten en ik in snelle pas terug naar de camper. Bij ons stonden ook nog andere Nederlanders en die waarschuwden we even. De beste man liep zo op het beest af en op vijf meter afstand maakte hij foto's van die vos die ook gewoon bleef liggen. Later met die mensen gesproken en bleek dat ze beiden in Groningen waren geboren. Zij in de stad en hij kwam uit Sellingen. Later op de avond kwam er een hele kudde rendieren aangelopen. Als je ze wilt fotograferen gaan ze echter op de loop. Maar die beesten staan inmiddels wel al honderd keer op de foto. Ook de vos liet zich later op de avond weer zien. Reintje zwerft wat af daar. Later op de avond scheen de zon weer volop en was het best lekker toeven daar. Even terugkomen op de vraag van de buren over het voetbal. De TV heeft geen bereik meer maar het voetballen missen we niet. We hebben begrepen dat Frankrijk met 2-1 heeft gewonnen. We lezen veel en genieten van de omgeving. We hebben dus weer internet en later op de avond komt het verhaal van de zaterdag wel.

• 11 Juni 2016 - 18:52

Catharina:

Ik zag je rennen Bert, hahaha. Zo is Jan eens van de schrik achterover gedonderd. Stond er plotseling een Eland achter hem terwijl hij vooruit kijkend aan het zoeken was naar zo'n beest. Prachtig jullie verhalen.

• 11 Juni 2016 - 19:37

Suzy En Fred:

Zo de monsters liggen op bed!
    Tijd voor koffie en een nieuw verhaal. Leuk om anderen te treffen, die dan ook nog geboren Groningers blijken te zijn.
    En geniet maar lekker zonder tv! Zo'n ding is veel te bepalend.
    Dus box 1 vd proviant is leeg! Op naar de volgende :)

• 11 Juni 2016 - 22:17

Suzane:

Proviand is met een D

Verslag uit: Noorwegen, Gamvik

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.