Op weg naar de Noordkaap - Reisverslag uit Bævkopp, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Op weg naar de Noordkaap - Reisverslag uit Bævkopp, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Op weg naar de Noordkaap

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

11 Juni 2016 | Noorwegen, Bævkopp

Vandaag is de dertiende dag van de vakantie. Betekent grote vriend dat er een derde opzit maar dat we nog twee derde tegoed hebben. Waarvan akte!
Vanmorgen scheen de zon alweer volop maar in de ochtend hadden we ook nog een aantal lichte buitjes. Om even over negen vertrokken we bij vuurtoren van Slettnes Fyr. Eerst bezochten we Mehamn nog even. Een leuk vissersdorp met camping en vliegveld. En wat ze daar ook hebben dat is stokvis. Rekken vol met dat vis, toen we ramen van de camper opendraaiden kwam de geur je al tegemoet. Vandaar nog even weg 894 ingeslagen. Een uitstapje naar het vissersdorp Kjøllefjord. Een alleraardigst dorp waar ook de Hurtigruten komt en veel vissersboten in de haven. Het plaatsje doorgereden en even langs het water op een bankje zitten. Springt er in een keer een dolfijn/ tuimelaar boven water. Vlak voor ons zaten er drie à vier van die beesten in het water en iedere keer zag je ze even boven het water uitkomen. Vanaf hier weer terug naar weg 888 om vandaar richting Lakselv te gaan. Nog een keer over die weg 888. Wat is dat een geweldige weg en wat een schitterende omgeving. We waren soms minuten lang stil en het enige wat je even later hoorde: "Tsjonge, tsjonge moet je nu eens weer zien, wat mooi". Het is zo'n prachtig betoverend gezicht, feitelijk kun je het niet beschrijven. Je moet het zelf zien eigenlijk!! Hier boven in Noorwegen staan te pas en te onpas overal sneeuwscooters. Die dingen worden zomaar onbeheerd achtergelaten. Blijkbaar worden die dingen niet gestolen en als er weer sneeuw ligt wordt de sleutel er weer ingedaan en starten maar. Op een van de uitzichtpunten langs de 888 kwamen we een tweetal Fransen op de fiets tegen. Zij kwam uit Parijs en hij uit Tours. We vroegen of hij een foto van ons wilde maken. Dat was geen probleem en toen we hem het fototoestel gaven vertelde hij dat hij precies hetzelfde fototoestel had. Hij kon goed Engels en zo kwamen we wat aan de praat. Ze waren op 5 april in Kopenhagen gestart, via Stockholm, Helsinki waren ze op de fiets nu al hier aangekomen. Hun doel was ook Noordkaap en dan weer helemaal terug langs de kust naar Stavanger en vandaar gingen ze nog naar IJsland. In totaal zijn ze zes maanden onderweg en dat op de fiets, diep respect. Onderweg kwamen we nog tweemaal de mensen tegen die naast ons stonden bij de vuurtoren. Later blijkt dat ze ook nog weer op de zelfde camping staan waar wij nu ook staan. Toen weer over de 98 richting Lakselv(Zalmrivier betekent het). Het laatste stuk langs de Porsangerfjord was ook niet verkeerd om te rijden. In Lakselv zagen we het eerste bord met Noordkaap er op staan, nog 198 km. We staan nu op een camping in Stabbursnes, veel Duitsers hier met een camper. Ze doen een georganiseerde reis met allemaal enorme joekels van campers. De Noordkaap is nog 175 km hier vandaan. De weersvooruitzichten lijken goed dus wordt het waarschijnlijk vanaf de camping in Skarsvag met de fiets verder. Dat is vanaf die camping nog 14 km met de fiets. Goed weekend allemaal verder. Groeten Bert en Marijke.

• 11 Juni 2016 - 21:45

Suzanne:

Jaa wat moet je ook met een sneeuwscooter zonder sneeuw ;)
    71°10'21" is vlakbij!!
    Xxx

• 11 Juni 2016 - 22:46

Johan:

Vandaag aan je gedacht hoe het jullie daar vergaat en heb je blog opgezocht verhaal gelezen en gelezen dat het daar wel bijzonder mooi is en dat jullie genieten nog 175 naar de kaap
    Zie ik (reis verloopt voorspoedig geen pech?) het weer zit je ook mee nou ik ga je nog verder volgen (wanneer ga die loop doen daar?)hebben net de estaffete 5x5 gedaan grote opkomst 51 teams ik zou zeggen nog veel plezier en zie je verhalen wel weer groetjes vanuit knoal

• 12 Juni 2016 - 11:05

Catharina:

In één woord......geweldig!!!!!
    Wat toch een voorrecht om dit allemaal te kunnen zien.
    Groetjes van ons.

• 12 Juni 2016 - 16:50

Marina:

Net beide verhaaltjes gelezen. Wij zijn weer thuis van Pinkpop, nu aardig moe en nagenietend op de bank!
    Inmiddels zijn jullie er al, wat een avontuur!

• 12 Juni 2016 - 19:16

HEW:

Moi. Leuk om jullie reisverslagen te lezen. Over een week heb jij je halve marathon er al weer opzitten.
    Nog kunnen trainen in de afgelopen weken? Heb je overigens gelezen dat de nieuwste aanwinst van de FC afkomstig is van.......Tromso ..?? Groetn en veel plezier nog!!

Verslag uit: Noorwegen, Bævkopp

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.