Een dagje Tromsø en ook nog hardlopen - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Een dagje Tromsø en ook nog hardlopen - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Een dagje Tromsø en ook nog hardlopen

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

18 Juni 2016 | Noorwegen, Tromsø

De dag begon nat en kil vandaag. Deze zaterdag naar Tromsø om ons daar voor te bereiden op de Midnight Sun Marathon van vanavond. Tegen tienen vertrokken uit Skittenelv. Een prima camping alleen slecht internet. Met de camper over de grote brug in Tromsø en de camperplaats opgezocht. De prijs van twintig euro per dag bleek niet te kloppen het was twintig kronen per uur(iets meer dan twee euro)! Even later de stad in om eerst bij de bibliotheek langs te gaan om de foto's bij het verslag te plaatsen. Tegen drie uur zouden Koning Harald en Koningin Sonja de marathon bezoeken om het startschot bij de kinderlopen te geven. Alles was redelijk afgezet maar wij stonden met onze fototoestel en IPad in het mediavak en het Koninklijk paar stopte bijna recht voor ons. Flink wat foto's gemaakt echter niet met de IPad! Het enthousiasme en aandacht van de Noren is niet zo groot bij een bezoek van het Koninklijk paar. Daarna nog even bij hun grote boot gekeken en daar is onze Groene Draeck maar een kleintje bij. Terug naar de camper en om even voor achten naar de start van de marathon om Bert Knol succes te wensen bij zijn eerste marathon. De start en zijn eerste kilometer bekeken en toen weer terug naar de camper om ons zelf in gereedheid te brengen voor de start van de halve marathon om 22.30 uur. Tegen kwart voor tien vertrokken, het was gelukkig droog geworden maar wel fris, zes à zeven graden dus lange broek aan en ook eerst handschoenen. Gaf toch wel een speciaal gevoel dat je weet dat je dezelfde wedstrijd op twee verschillende dagen loopt. Om 24.00 uur nog te lopen terwijl het licht blijft, is natuurlijk ook apart. Na 2.03.15 uur was ik binnen. Na begin oktober was dit weer mijn eerste halve marathon en na vijftien kilometer ging het ook niet gemakkelijk meer. De achillespeesblessure speelde weer op maar ik heb het gehaald en heb mijn meest noordelijke medaille ooit behaald binnen! Toen terug naar de camper en dan is het mooi dat je een douche hebt. Even een lekkere warme douche en daar knap van je op. Omdat het half twee was toch maar gebleven in Tromsø maar de camper naast twee andere campers verplaatst omdat er nogal wat gespuis rondliep.
Ook Bert Knol nog even feliciteren met het volbrengen van zijn eerste marathon in 4.07.25 uur.
En dan nog even voor mijn grote vriend. Het was vandaag de twintigste dag van onze vakantie. In totaal zijn we 39 dagen onderweg wat betekent dat we precies in het midden zitten. Nog negentien dagen en we zijn weer thuis maar wat nog veel mooier is ook nog negentien dagen onderweg!!

• 19 Juni 2016 - 23:07

Marina:

Knap gelopen hoor! Weer een bijzondere ervaring rijker :) xxx

• 20 Juni 2016 - 07:44

Suzanne:

Mooie hardloopwedstrijd! Een bijzondere ervaring. Wij waren om 23 uur lekker aan de borrel ;)
    Had je je LOK pasje mee? Haha

• 20 Juni 2016 - 12:40

Catharina:

Knap gedaan!!!! Wat een extra belevenis op d eze speciale vakantie, geweldig.

• 23 Juni 2016 - 23:29

Johan Smith:

Wat een enerverende reis. Volg met enige regelmaat de zeer uitvoerige reisverslagen. Heb soms het gevoel alsof ik er ook bij ben. Dus goed verwoord Bert en top dat je na een sukkeljaar de halve marathon weer hebt volbracht. Zal een prachtige ervaring zijn geweest. Geniet nog van het laatste gedeelte van de reis want uit betrouwbare bron weet ik dat jullie nog vele mooie momenten te wachten staan. Hopelijk werkt het weer ook nog een beetje mee.

Verslag uit: Noorwegen, Tromsø

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.