Van de Vesterålen naar de Lofoten - Reisverslag uit Sandsletta, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Van de Vesterålen naar de Lofoten - Reisverslag uit Sandsletta, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Van de Vesterålen naar de Lofoten

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

22 Juni 2016 | Noorwegen, Sandsletta

Dinsdagmorgen op tijd naar de walvissafari. We hadden wederom geluk met het weer. Veel zon en weinig wind. We kregen in het walviscentrum eerst uitvoerig informatie over de walvissen. We werden in drie groepen gesplitst, een Noorse, Engelse en Duitse. Wij sloten ons bij de Duitse groep aan waar een dame uit Hamburg tekst en uitleg gaf. De uitleg in het Engels gebeurde trouwens door een Nederlander (Bart). Na de informatie konden we naar de boot toe, Ms.Reine. Onder perfecte omstandigheden voer de boot uit om de potwalvissen te spotten. Meestal moet er zo'n vijftien km gevaren worden maar wij hadden geluk dat na een kilometer of acht het eerste exemplaar al te zien was. Je ziet dan zo'n grote rug in het water liggen en af en toe spuit de walvis wat water uit, de boot kwam zo dichtbij dat dit duidelijk te horen was. Het is natuurlijk de ervaring die de kapitein heeft, hij roept op een gegeven moment "diving" en dat is het signaal dat de potwalvis gaat duiken en het moment dat je camera gereed moet hebben want als laatste zwaait de staart omhoog en dan nemen ze een duik om op zoek te gaan naar voedsel. Om goede foto's te maken valt niet mee, iedereen wil vooraan staan (er waren ongeveer honderd personen aan boord) en dan moet je net geluk hebben dat je die staart er op krijgt en ook nog eens scherp!! Wij hadden geluk dat we tot zes keer toe zo'n walvis zagen. Toch een geweldig gevoel dat je die immense beesten zomaar in het water ziet liggen en dan naar beneden ziet duiken. Toen we op de terugweg waren zagen we enorm veel grienden voor en langs de boot springen. Zelfs Bart die hier nu voor het tweede jaar werkte was er verbaasd over dat we zoveel van die grienden zagen. Op ons certificaat dat we kregen stond een aantal van vijftig. Het kost wel wat zo'n tocht maar wij kregen er gelukkig veel voor terug. Koffie, koekjes, soep en broodjes zat er allemaal bij in en ik kreeg er ook nog eens een heel beroerd gevoel bij en dat ondanks de primatour die we al hadden ingenomen. Gelukkig niet over de nek en even later was het ook weer over. Een onvergetelijke ervaring rijker en even later reden we op weg richting Melbu. Die primatour heeft als nadeel dat je er enorm slaperig van wordt en even later de camper op een mooi plekje neergezet en eerst een uur geslapen. Inmiddels was het licht begonnen te regenen en via een fraaie route reden we richting Melbu waar een mooie camperplek bij de haven was. Stond daar een Duitse camper maar de huurder daarvan was een Limburger uit Landgraaf. Ze waren ook naar de Noordkaap geweest en de globe konden ze pas zien toen ze er tien meter van afstonden zo mistig was het geweest.
Woensdagmorgen werden we om zes uur al gewekt door flink getik van de regen op het camperdak. En het was net of we weer op een boot zaten zo schommelde de camper heen en weer door een stevige wind. We hadden in de planning om vandaag ruim veertig km te fietsen, over het eiland waar we nu waren. Maar de beheerder van die camperplek wist te vertellen dat er alleen maar "rain" was vandaag. Gelukkig viel dat achteraf best mee. Daarom maar besloten om met de camper naar Stokmarnes te gaan, hier is de Hurtigruten ooit ontstaan. Daarom hebben ze hier een museum neergezet, in 1994 geopend door Koningin Sonja van Noorwegen. Het schip de Finnmarken, gebouwd in 1956, hebben ze hier op de wal gesleept en doet tevens dienst als museum. Hoewel een beetje verwaarloost krijg je toch een mooi beeld hoe het vroeger aan boord van zo'n Hurtigruten schip was. Best interessant dit museum.
Toen maar met de camper het rondje over het eiland gemaakt en bij Melbu onze negende overtocht van deze vakantie gemaakt richting Fiskebol. Toen nog veertig kilometer naar Laukvik om daar op de oudste camping van de Lofoten te staan. Een drukke maar wel mooie camping. Ook de receptie ziet er prima uit met een hele luxe eetzaal en kantine waar ze internet hebben en waar we nu naar België - Zweden zitten te kijken. Morgen verder om de Lofoten nog meer te ontdekken, want hier is het ook weer goed vertoeven.

• 22 Juni 2016 - 21:38

Marina:

Wat bijzonder om zoveel potvissen en grienden te zien, echt super! Hier kijken we ook voetbal.
    We hebben inmiddels het bad, de kranen voor de wastafel en toilet besteld. En heb allemaal kleurkaartjes voor muurverf meegenomen. Valt nog niet mee uit te kiezen, mening van moedertje is dan wel handig hahaha.
    Xxxx

• 22 Juni 2016 - 21:39

Suzanne:

Unieke ervaring om walvissen te spotten!
    Ook wij kijken voetbal. Zou mooi zijn als Zweden wint. Groetjes en fijne avond.

• 22 Juni 2016 - 21:45

Catharina:

Geweldig om die grote vissen te zien, lijkt mij. Wat toch een super vakantie . Grappig dat jullie daar voetbal zitten te kijken, wij hier en mijn broer kijkt in Canada.
    Fijne avond hoor!

• 24 Juni 2016 - 12:46

Annita Middelkamp:

He luitjes,

Was vanmorgen op school in Kopstukken en vroeg Marina hoe het met jullie ging.
    Ze vertelde, dat jullie, het wel leuk vinden als er gereageerd wordt.
    Wat een onderneming en wat maken jullie veel mee.
    Heb nog lang niet alles gelezen. Dat doe ik wel in de avonduren.
    Een hele fijne reis verder en geniet.
    Groetjes Annita en de andere Middelkampies

Verslag uit: Noorwegen, Sandsletta

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.