Van de Lofoten naar de Saltstraumen - Reisverslag uit Knapplund, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Van de Lofoten naar de Saltstraumen - Reisverslag uit Knapplund, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Van de Lofoten naar de Saltstraumen

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

24 Juni 2016 | Noorwegen, Knapplund

Donderdagmorgen op weg naar Svolvær, ons eerste tussenstop van vandaag. Svolvær is de "hoofdstad" van de Lofoten. Het was ook een drukke plaats waar van alles te doen is. We zijn van de parkeerplaats naar de haven gewandeld, veel bedrijvigheid hier en ze verkopen zelfs verse vis uit bootjes die zo van zee komen. Toen verder naar het dorpje Kabelvåg. Hier bevind zich de oudste houten Kathedraal van Noorwegen. Een hele grote kathedraal die vroeger altijd vol zat met vissers. Nu zijn er soms nog meer dan duizend mensen die een dienst bijwonen. Na wat verse broodjes van de E10 af en richting het dorpje Henningsvær. Alleen al de weg hierna toe (8km) was spectaculair. Heel smal met wel veel uitwijkmogelijkheden, veel op en neer, mooie eilandjes en achter elke bocht weer een ander uitzicht. Het was een leuk dorp om door heen te wandelen, een aantal haventjes met veel visserij. Ook nog weer een vos gespot zomaar tussen de huizen en het mooiste was dat er een prachtig kunstgrasveld zomaar tussen de rotsen lag. Dezelfde weg terug ook nog eens over twee grote bruggen en toen op weg naar Borg. Hier is het Vikingmuseum. Een interessant museum waar van alles over de Vikingen te zien en te doen is. Ze hebben een grote nederzetting nagebouwd zoals die er vroeger moet hebben uit gezien. Ook hier kwamen we weer een Nederlandse medewerker tegen, een jongen uit Deventer die als hobby de Vikingen heeft, zelf kledij maakt en dergelijke en spontaan een keer belde naar dit museum. Inmiddels werkt hij nu voor het vierde jaar hier, steeds vier maanden in het jaar. Hij gaf een rondleiding en uitleg aan toeristen en hoorde dat wij uit Nederland kwamen. De mensen van die groep kregen ook soep en ander eten maar wij mochten er gewoon bij blijven. Wij zaten in een aparte ruimte maar in één keer kwam er een groep Aziaten binnen. Ze liepen ook gewoon door en het verhaal werd verder verteld. Toen het eten begon zijn wij ook maar verder gegaan!
Toen nog 15 km rijden naar het dorpje Eggum. De route er naar toe was wonderschoon en op de camperplaats daar moet je de mooiste zonsondergang aan de Noorse kust kunnen beleven. Het is ook echt een heel mooie plek om dit te beleven en net als wij waren er ook heel veel anderen. Wij konden nog een redelijke plek vinden voor de camper. Voor een mooie zonsondergang heb je echter één ding nodig. Jullie raden het natuurlijk al: de zon. Tot negen uur zaten we heerlijk buiten in de zon maar even later trok alles dicht. Tegen elf uur dachten we dat het toch nog ging lukken maar later trok alles dicht en in de nacht begon het te regenen. Maar al met al een prachtige dag beleefd op de Lofoten.
Vrijdag lag in de planning om met de boot naar Bodø over te steken. Om twee uur vertrok er een boot maar omdat het altijd druk is omstreeks deze tijd hadden we het advies gekregen om op tijd in de rij te staan. Vanaf Eggum was het nog bijna honderd km naar Moskenes. De rit over de E10 is echter schitterend, bergen van 1200 meter hoog, besneeuwde bergtoppen, tropisch aandoende strandjes(vooral bij Ramberg) alleen het water is steenkoud, ongerepte natuur, kristalheldere meren en watervallen. Geweldige dorpjes zoals Reine en veel stokvis onderweg. We hebben de E10 helemaal uitgereden richting Å. Het dorpje door, dan nog een tunnel en opeens een hele grote parkeerplaats. Verder kun je wel maar dan moet je wandelen. Wij hebben de camper gedraaid op de P en zijn richting Moskenes teruggereden om daar de boot te nemen. We waren er net voor 13.00 uur en mooi op tijd. Even later moesten we al betalen en hadden dus zekerheid dat we mee konden. Het betalen was echter heel mooi. De overtocht is niet goedkoop, 1880 NOK (200 euro), of terug en dan 550 km rijden. De creditcard weigerde echter, kwam volgens mij omdat het "removen" te snel ging. Heb je nog een andere kaart vroeg de jongen. Ik zei van nee, probeer nog eens. Toen ik de pincode intoetste zag ik een bedrag van 901 NOK staan. "Nu lukt het wel je hebt waarschijnlijk niet meer genoeg geld op de rekening staan", wist de werknemer van de boot te vertellen. Nou ja volgens mij klopt dat niet wat hij concludeerde, vanmiddag de kaart weer gewoon gebruikt en ach maandag komt het salaris weer binnen! Mooi dat die jongen ons matste voor bijna honderd euro. De bootovertocht ging voorspoedig, weer grienden gezien en zee was lekker rustig. De 3,5 uur waren zo voorbij. We zijn Bodø direct uitgereden om naar de Saltstraumen te rijden. Grote en drukke camping hier, hebben geen stroom maar daar redden we ons wel mee. We hadden geluk want de getijdenstroom die hier is zou om 20.45 op zijn sterkst zijn. Ruim 400 miljoen kubieke meter water wordt hier elke zes uur verplaatst. En daar hebben we de eb en vloed weer. De ene keer gaat het richting zee en de andere keer weer richting fjord. Het is maar 150 meter breed hier dus al het water wordt er door heen geperst. Er ontstaan dikwijls grote draaikolken en als dan ook nog eens de zon volop schijnt is het echt genieten. De Lofoten was echt een geweldige belevenis. Altijd als we het weerbericht zagen en de Lofoten kwamen in beeld dan zeiden we vaak tegen elkaar wat zou het mooi zijn om daar eens te zijn. Dat was het inderdaad, het is zo mooi hier, echt uniek!! Morgen via weg RV17, de Kystriksveien op weg naar naar Steinkjer, zo'n 600 km en de planning is er ongeveer drie dagen over te doen.
Als laatste, we zijn alweer 1050 km van de Noordkaap verwijderd, gisteren de 6000 km gepasseerd en hoewel we het al via de telefoon hebben gedaan, Marina en Marinus alsnog gefeliciteerd met jullie één-jarig huwelijk.

• 25 Juni 2016 - 07:34

Bert:

Hallo Bert en Marijke
    Prachtig dit deel van jullie reis. Allemaal toeristische toppers. Die foto's van Saltstraumen roepen mooie herinneringen op. Ik ben ook heel benieuwd naar jullie volgende etappe, RV 17.
    Graag ook zo uitgebreid aub.
    Goede reis verder
    Bert (terug in NL)

• 25 Juni 2016 - 11:51

Catharina:

Ja.....ik begrijp dat het kunstgrasveld geweldig was. Lol.
    Het is echt genieten , jullie verhalen en f foto's te lezen en te zien. Hartelijke groet van ons.

Verslag uit: Noorwegen, Knapplund

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.