Het schiet niet op, maar het is zó mooi - Reisverslag uit Høyknes, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Het schiet niet op, maar het is zó mooi - Reisverslag uit Høyknes, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Het schiet niet op, maar het is zó mooi

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

27 Juni 2016 | Noorwegen, Høyknes

Zondagmorgen moesten we voor half tien al bij de veerpont zijn voor de eerste van de zes overtochten die deel uitmaken van de RV17. De overtocht duurde maar twintig minuten en nadien gestaag doorrijden over de Kystriksveien. We hebben het al eerder gezegd deze weg te rijden verveeld geen moment. In één van de vele folders staat ook het advies om niet te snel te rijden om maar zoveel mogelijk te zien! Aangekomen bij de tweede veerpont die van Jektvik naar Kilboghamn wachtte even een teleurstelling, de boot vertrok pas om 11.30 uur. Het was geweldig mooi weer dus dan maar even wachten. Voor ons stond een Duitse camper met kenteken EL en de camper kwam uit Lingen. Dus toch maar even vragen waar uit Emsland hij vandaan kwam. Bleek hij ook uit Lingen zelf te komen. Even verder praten en het toeval wil dat zij vorige week ook in Tromsø waren geweest en het Koningspaar en hardlopen hadden gezien. Tijdens deze bootovertocht passeer je de Poolcirkel weer, op één van de eilanden hebben ze een globe neergezet die de Poolcirkel moet voorstellen. Na de bootovertocht, zestig minuten, een parkeerplaats opgezocht. De eerste was al vol want bijna iedere camper stopte daar. Even doorgereden naar de volgende en dat was bij een oorlogsmuseum, de Kystfort. Op een bord stond dat je er prachtige wandeltochten kon maken. Goed voor geest en lichaam stond er geschreven in het Engels. Dus wij het terrein op en vlak bij de kust waren nog allemaal zaken overgebleven van de oorlog. Bunkers, onderaardse gangen en zelfs nog plateau's waar de kanonnen hadden gestaan compleet met rails. In de bunkers zaten nog de hendels waar je de kanonnen mee moest bedienen. Heel toevallig kwamen we dit dus tegen maar erg interessant. Even na de derde overtocht moesten we over de "Helgelandsbrua" in Sandnesssjøen. Deze tuibrug is 1065 meter lang en de grootste overspanning meet 425 meter en je rijdt op een hoogte van 45 meter. Wederom een knap staaltje bruggenbouwen van de Noren. We moesten toch een beetje opschieten en daarom ook nog maar de vierde overtocht van vandaag gemaakt van Tjotta naar Forvik en deze duurde ook weer ruim een uur. Pal naast de haven moest een camping zijn dus na de overtocht daarheen. Bleek eerst dat we op een verkeerde plek stonden en om tien uur werden we nog naar de juiste plek gestuurd. Een Noor die vijf meter bij ons vandaan stond en dus ook verkeerd, stond er de volgende ochtend nog steeds. De camping was niet verkeerd, zelfs stroom aanwezig maar het internet werkte zeer slecht. Tot half twaalf lekker buiten gezeten zo warm was het, vanwege de wind gingen we naar binnen en het begon steeds harder te waaien. Dat ging de hele nacht zo door en de camper stond geregeld weer even te schommelen.
Vandaag, maandag, besloten om naar Namsos te rijden. Steinkjer had nog wel gekund maar dan moesten we nog weer 75 km verder. Voordat we 's morgens verder rijden drinken we altijd nog even een kop koffie. Deze morgen echter niet omdat naast de camping de beste koffiebranderij van Noorwegen staat. Ze waren om half tien al open dus we zaten er al op tijd om een cappuccino te drinken. Het kostte wel wat maar deze koffie smaakte meer dan voortreffelijk. Het zaakje was ook nog eens heel leuk ingericht. In het boekje van de Kystriksveien staat dat je hier zeker moet gaan koffiedrinken, dat klopte dus wel die informatie. Opeens kwamen ons een heleboel campers en auto's tegemoet rijden. Dat betekende dus dat de veerpont weer net gearriveerd was in Andelsvagen. Even het gaspedaal wat verder ingetrapt en we hadden geluk we kwamen als laatste de boot op. Toen naar het stadje Brønnøysund. Er moesten wat boodschappen gedaan worden, de voorraad Noorse kronen moest aangevuld worden en de camper had ook weer dorst. Bij de Uno-X was de diesel het goedkoopst NOK 12,28. Ongeveer 1,35 euro. Opvallend, in Bodø was de diesel NOK 9,48, nergens zo goedkoop gezien als daar. Bij Brønnøysund moet je RV17 verlaten om de Torghatten te bezoeken. Het is een omweg van 35 km maar zeker de moeite waard. Je rijdt door een mooi landschap en komt ook nog weer een keer over een hele grote brug. De reis gaat naar een berg waar een gat in zit van 70 vierkante meter. Er bestaat een sage hoe dat gat er in gekomen is maar waarschijnlijk is het erosie in de ijstijd geweest. Om er te komen was weer een flinke klim nodig. Wij hadden wederom de bergschoenen aan en de tocht duurde ruim een half uur. Geweldige uitzichten en de foto's zeggen denk ik genoeg. Om 14.00 uur waren we weer op de RV17 en moesten toen nog 150 km naar Namsos. De laatste veerpont, Vennesund naar Holm moest ook nog weer genomen worden en daar kwamen we ook weer net op tijd aan, we konden de boot zo oprijden. Om half zes waren we bij camping Namsos. Een mooie camping met veel Engelsen. We zitten nu in de kantine naar het voetbal te kijken. Twee Noren, een Zweed en ik zijn voor de IJslanders en die Engelsen hier worden bijkans gek. Ik gooi af en toe de kreet erin dat het door Brexit komt, het maakt ze alleen maar gekker. Wat een feest hier met nog een kwartier te gaan. We hebben de Kystriksveien dus niet in drie dagen kunnen doen, met al die veerboten en dingen die er te zien zijn schiet het niet echt op maar mooi is het hier zeker.

• 27 Juni 2016 - 23:14

Marina:

De Engelsen zullen niet blij zijn hahaha. Wat een boottochtjes zeg! Mooi hoor! Xxx

• 28 Juni 2016 - 13:28

Henk Van Geijtenbeek Uit Amerongen:

Leuk voor ons om het allemaal opnieuw te beleven met jullie uitvoerig reisverslag.
    Ik kwam deze site tegen omdat ik alweer aan het plannen voor het volgend jaar om die reis op de zelfde manier te maken.
    Alleen wilden we nu eens via Polen en de Baltische Staten naar Helsinki. (60,- euro incl auto boot kosten )
    Verder via hotel en kampeer hutten.
    Goede laatste deel van de reis en volg jullie met belangstelling.

MVG Henk en Margreet

• 28 Juni 2016 - 17:53

Tineke:

Wat mooi allemaal, leuk jullie reis te volgen. Groetjes Gerard en TINEKE

• 28 Juni 2016 - 21:48

Koos:

Grote vriend en vriendin,

Na het beantwoorden van je emailtje ben ik weer "even" in jullie reisverslag gaan lezen.
    Ik moest terug naar 8 juni en ben na een uur lezen, met slechte wifi verbinding, weer helemaal bij. Wat een verhaal, prachtig! Het plezier spat er van af. En daar zitten wij dan op natuurcamping de Bulte en lopen 17 km, waarvan 15 km in de regen en vandaag naar de tuinen van Mien Ruis. Een niet te vergelijken vakantie, dus best heel erg jaloers.
    Ik ga weer proberen jullie frekwenter te volgen en hoop dat jullie ons nog jaloerser maken dan wij nu al zijn. Trouwens nooit geweten dat er zulke gekke leestekens op mijn iPad zitten, dacht al even dat je in het Noors zat te typen.
    Hartelijke groet, je bent er nog lang niet, nog bijna 1,5 week te gaan.

Koos en Arian

Verslag uit: Noorwegen, Høyknes

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.