Geen Tromsø maar Skittenelv - Reisverslag uit Skitnelv, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Geen Tromsø maar Skittenelv - Reisverslag uit Skitnelv, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Geen Tromsø maar Skittenelv

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

15 Juni 2016 | Noorwegen, Skitnelv

Om 00.15 zeg ik tegen Marijke: "Zullen we naar bed gaan?, het is nog helemaal licht ja", kreeg ik als antwoord. Het was inderdaad ook nog echt licht, het was helemaal helder en dan blijft het ook 24 uur volkomen licht. Het blijft toch apart om dat steeds mee te maken.
Ochtends lang geslapen en rustig alles in gereedheid gebracht om te vertrekken richting Tromsø, 225 km en twee bootovertochten. Eerst over de E6, langs wat fjorden en af en toe een bergpas over. Wat zijn het dan schitterende vergezichten, volop sneeuw nog aanwezig daar boven. Het stuk E6 tussen Alta en Tromsø is geen straf om te rijden. Vlak voor de boot bij Olderdalen rijdt een auto met NL kenteken voor ons. Er dicht op rijden om te zien waar deze vandaan komt. Lukte echter niet. "Die mensen zullen zich wel afvragen waar wij vandaan komen als ze Chamail Design op de camper zien staan", zeg ik tegen Marijke. We moesten even wachten voor er weer een boot aankwam maar even later begonnen we aan de tocht van veertig minuten naar Lyngseidet. Op het dek spraken de mensen van die auto ons aan en vroegen inderdaad waar we vandaan kwamen. "We kennen die camperzaak wel omdat we zelf uit Stadskanaal komen", vertelden ze ons. Toch weer heel toevallig dat je op een boot ergens hoog in het Noorden mensen uit Stadskanaal ontmoet en ze wonen in de Borgenbuurt!
Toen via weg 91 op naar Svensby waar een bootovertocht volgt van maar twintig minuten naar Breivikeidit ( je zult er maar wonen in een dorp met die naam, Breivik bedoel ik dan). Toen op weg naar de camping in Tromsø. Dat was snel gevonden maar het bleek dat de camping stampvol zat. Ook die Duitsers met die 15 grote campers stonden er weer. Van de receptie stuurden ze door naar Skittenelv. Is echter wel iets meer dan 20 km verderop. Dat is dan even een tegenvaller maar dan maar op de fiets naar Tromsø. Echter om op deze camping te zijn is niet verkeerd, grote plaatsen en een geweldig uitzicht op de flord en besneeuwde berghellingen.
Blijken die mensen uit Stadskanaal op deze camping in een huisje te zitten.
's Avonds kregen we bezoek van Bert Knol uit Gasselternijveen. Bert loopt de marathon van Tromsø en heeft een dochter en schoonzoon in die stad wonen. Op de website van de marathon van Tromsø stonden ook alle Nederlandse deelnemers vermeld met woonplaats. Toen even contact met hem gezocht en omdat hij bijna op dezelfde dag vertrok als wij vertelde hij ons dat hij in Tromsø wel even zou opzoeken. Bert nog gefeliciteerd met jullie tweede kleindochter die dinsdag in Tromsø geboren is. Opvallend was nog dat een Noorse camper, terwijl er nog ruimte is in overvloed, zijn camper pal voor die van ons zette. Weg fraai uitzicht en hem vriendelijke verzocht of hij een klein eindje verderop wilde staan, gelukkig voldeed hij aan ons verzoek. Donderdag blijven we waarschijnlijk een dag rusten op deze camping.

• 16 Juni 2016 - 16:55

Marina:

Top verhaaltje weer!

• 16 Juni 2016 - 22:23

Lonne:

Hoi Bert en Marijke,

Leuke verhalen! Je maakt wat mee daar en typisch idd dat he nu al zoveel mensen uit onze eigen regio hebt ontmoet!

Geniet nog van jullie reis, ik ben best een beetje jaloers op de mooie dingen die jullie (nog gaan) zien!

Groetjes Lonne

Verslag uit: Noorwegen, Skitnelv

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.