Norway in a nutshell tour - Reisverslag uit Fretheim, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Norway in a nutshell tour - Reisverslag uit Fretheim, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Norway in a nutshell tour

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

03 Juli 2016 | Noorwegen, Fretheim

Vanmorgen alweer rijkelijk vroeg opgestaan omdat we al om negen uur met de boot moesten vertrekken. We wilden Norway in a nutshell thuis al boeken maar omdat we niet precies wisten wanneer we in Flåm zouden zijn maar besloten om het hier te doen. Bij de ticket office in Flåm kon je de tour niet bespreken maar wel in gedeelten bestellen. De boot en treinen konden we gisteren direct kopen, de bus moesten we vandaag contant aan de buschauffeur betalen. Om stipt negen uur vertrok de boot voor een tochtje van iets meer dan twee uur richting Gudvangen. De tocht gaat door de Aurlandsfjord en de Nærøyfjord. Deze Næroyfjord is in 2006 op de UNESCO Wereld Erflijst geplaatst. Het zijn beide nogal smalle fjorden maar de uitzichten zijn geweldig. Af en toe een dorpje en veel watervallen. In Undredal staat een heel mooi kerkje, inderdaad kerkje want er zijn maar veertig zitplaatsen. De bergen rijzen soms loodrecht uit het water. Op de boot hadden ze trouwens hele lekkere koffie en we kwamen met een tweetal Duitsers aan de praat. Natuurlijk ging het over de Deutsche Mannschaft. Het waren een vader en zoon uit Berlijn en vooral de oude heer had geen goed woord over voor Merkel en vluchtelingen waren er veel te veel in Duitsland. In Gudvangen moesten we overstappen in de bus die ons naar de trein in Voss moest brengen. De bus maakt een uitstapje naar Hotel Stalheim. Een bekend hotel hier in de omgeving. De bus gaat dan verder en dan komt het mooiste van de tocht. De weg gaat bijna steil naar beneden. Achttien procent staat er aan het begin. Hele krappe haarspeldbochten maar de chauffeurs zijn ervaren en eigenlijk gaat het soepeltjes naar beneden. Met de camper zou ik dit niet graag rijden! Onderweg zijn er nog twee spectaculaire watervallen te zien en de bus wordt even op de rem gezet om alles goed op de foto te krijgen. Wanneer de bus door zo'n haarspeldbocht gaat zit degene op de achterbank vijf meter hoger dan de chauffeur. Niet veel later kwamen we aan in Voss waar we moesten overstappen in de trein naar Myrdal. Het stuk van Voss naar Myrdal maakt onderdeel uit van de treinreis van Oslo naar Bergen. Dit stuk met de trein is ook niet verkeerd maar het is maar een kleine voorbode op wat straks komen gaat. In Myrdal stap je over in de Flåmbanen en dat betekent het begin van een enerverende treinreis van een uur. De treinrit is twintig kilometer lang en biedt bijna alles wat Noorwegen aan schoonheid te bieden heeft. Bergen, ravijnen, watervallen en een woeste rivier. Er wordt in sightseeing tempo gereden en ook wordt er vaak gestopt. Je hebt alle tijd om foto's te maken. De mooiste stop is bij de Kjosfossen. Iedereen wil en moet hier op de foto met de waterval op de achtergrond, dus één gekkentoestand. Het water stort zich hier met zo'n vaart naar beneden dat er een nevel van waterdruppels ontstaat en je binnen een paar minuten kletsnat bent. De spoorlijn is een waar kunstwerk op zich. Ik kan het wel allemaal uitleggen maar bij een bezoek aan Noorwegen deze treinreis ook doen en dan weet je waarom dit zo speciaal is. Aangekomen in Flåm kun je het Spoorwegmuseum nog bezoeken en dan kom je te weten wat voor een heidens karwei het is geweest om deze spoorlijn aan te leggen. Tegen vijf uur waren we terug bij de camper na een enerverende reis deze dag. Veel mooie dingen gezien en meegemaakt.
Vanavond de TV maar eens weer aangezet om te kijken of we al weer beeld hebben. Eerst konden we alleen Delfsail zien en later lukte het ook nog om Nederland 1 te krijgen en zodoende hebben we Frankrijk-IJsland gezien.
Morgen verder richting Bergen, de tweede grootste stad van Noorwegen. Het weer was vandaag niet best pas vanmiddag werd het droog en ook voor morgen lijkt het niet best. Ha det bra!

• 05 Juli 2016 - 10:11

Bert:

Hallo Bert en Marijke,
    Het gaat maar door met jullie. Jullie schrijven: 'Ik kan het wel allemaal uitleggen maar bij een bezoek aan Noorwegen deze treinreis ook doen en dan weet je waarom dit zo speciaal is.'
    Ik vind dat jullie al dat prachtigs fantastisch hebben beschreven. Noorwegen ambassadeurs!

Verslag uit: Noorwegen, Fretheim

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.