Langs fraaie wegen naar Flåm - Reisverslag uit Fretheim, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Langs fraaie wegen naar Flåm - Reisverslag uit Fretheim, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Langs fraaie wegen naar Flåm

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

02 Juli 2016 | Noorwegen, Fretheim

Tegen acht uur vanmorgen ging de eerste auto er weer langs en niet veel later zaten we te ontbijten. Tegen half tien verder over weg 258. De laatste kilometers was de weg weer asfalt maar ging ook steil naar beneden. Onderweg nog mooie stroomversnellingen en nog sneeuw langs de kant bijna net zo hoog als de camper. Via het leuke plaatsje Stryn langs de Nordfjord richting Ulvik. Vanaf hier ging het weer flink omhoog en even later naar beneden richting Byrkjelo over weg 60. Toen via de E39 naar Skei. Toen over de RV5. Een vrij nieuwe weg met heel veel lange tunnels en waarschuwingen dat er schapen op de weg konden lopen. Met de schapen viel het mee maar er liep wel een kudde geiten op de weg. Wij vonden het wel leuk om er even voor te stoppen maar de Noor achter ons niet. Toeteren maar de geiten trokken zich er niets van aan. Het kan allemaal in Noorwegen, toch een grote doorgaande weg waar zo maar een kudde geiten loopt. Via fraaie wegen kwamen we in Sogndal, een levendig stadje dat een regiofunctie heeft en waar je prima schijnt te kunnen eten. Suzanne vroeg ons een tijdje geleden nog of we de Jostedalbreen, de grootste gletsjer van Noorwegen, ook gingen bekijken. We hebben het niet gedaan maar zeiden al dat we er vlak langs kwamen. Onderweg zagen we diverse borden die naar de uitlopers van deze gletsjer verwezen. Bij Manheller de tunnel in en aan het eind van de tunnel stond de werknemer van de veerboot te schuilen vanwege de regen. Je rijdt zo vanuit de tunnel de boot op. Naar Fednes duurt de overtocht tien minuten. We wilden richting Flåm en hadden de keuze via de Lærdaltunnel te gaan of de oude weg naar Aurlandsvangen. De tunnel is de langste autotunnel in Europa, lengte 25 km en heel mooi verlicht. De weg over de hoogvlakte is ook mooi. Geleidelijk omhoog, door sneeuw en een pittige, smalle afdaling. We gingen voor de Aurlandsvangen. Toen we bij de rotonde afdraaiden gaf het verkeersbord aan 43 km. Vanaf Lærdal gaat de weg wel omhoog maar nooit echt steil. Aangekomen op de hoogvlakte rijdt je door steeds meer sneeuw. Op een bepaald moment de camper even stil gezet om te bewijzen hoe hoog de sneeuw hier nog is. Meren die vol ijs en sneeuw liggen. Machtig mooi en dan komt de afdaling van ruim tien kilometer naar Aurlandsvangen. Behoorlijk steil en heel smal. En wanneer er dan ook nog een bus naar boven gaat heb je een probleem. Er was een kleine uitwijkmogelijkheid en centimeter voor centimeter konden we elkaar passeren. Later ging het nog maar net een paar keer goed met wat auto's. De grootste problemen veroorzaakte een landgenoot die niet terugwilde. Hij had ook voorrang en ik in mijn achteruit weer twintig meter omhoog. Toen op weg naar Flåm ( spreekt uit als Flom) voor de wereldbekende Flåmsbana. Dat gaan we zondag allemaal doen. De tickets zijn besproken en we gaan om negen uur al met de boot door de Nærøyfjord.
Vanavond nog wel wat vreemds op de camping. Het hoorde net of het onweerde maar het blijkt dat er een flink stuk rots is afgebroken en dat kletterde naar beneden. Veel stof maar volgens ons verder geen ongelukken. Het is ongeveer half twaalf nu en het wordt zowaar donker hier!
Dan nog even een bericht voor Boer Geert. Nog één keer aardappels schillen en we zijn er doorheen. Er liggen nog twee schnitzels in het diepvriesje en er zijn twee boxen leeg. Boer Geert had de voorraad redelijk gepland. Morgen al vijf weken onderweg. De vakantie zit er geloof ik zo op!!!

Verslag uit: Noorwegen, Fretheim

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.