Een mooie dag in Tromsø - Reisverslag uit Skitnelv, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Een mooie dag in Tromsø - Reisverslag uit Skitnelv, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Een mooie dag in Tromsø

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

17 Juni 2016 | Noorwegen, Skitnelv

Het was vanmorgen goed weer dus gingen we op de fiets naar Tromsø. We wilden eerst de Ishavskatedralen bezoeken en daar naar toe bleek 25 km te zijn. Met de wind in de rug ging het voorspoedig hoewel er nog geen honderd meter vlak is. Het is steeds weer wat klimmen en dan weer dalen dus na een aantal kilometers hadden we het zweet al op de rug staan! De weg die we reden kwam precies bij de IJszeekathedraal uit, een fraaie kerk op een markante plaats in Tromsø. Na dit bekeken en foto's gemaakt te hebben gingen we op weg naar de kabelbaan om vandaar de Fjell op te gaan. Vanaf deze berg heb je een schitterend uitzicht over de stad en omgeving. De zon scheen lekker dus maar een flinke wandeling gemaakt. Het was soms klimmen en klauteren en zelfs nog even door de sneeuw baggeren maar zeker de moeite waard. Vanaf hier richting het centrum, maar eerst over lange brug van elfhonderd meter. Ze hebben het zo geregeld dat de voetgangers langs één kant moeten en de fietsers aan de andere kant. Blijkbaar kunnen voetgangers niet goed lezen of ze zijn gewoon dom want een aantal liep toch weer over het fietspad. Het pad over die brug stijgt van 6 naar 44 meter, een pittige stijging en de hardlopers die de marathon doen komen hier twee keer overheen. De halve marathon komt hier gelukkig niet langs. Toen wat door de havens gefietst en in het toeristenbureau even internetten. Daarna de camperplaats even opgezocht want die is niet ver van de start van het lopen vandaan. Je kunt hier best staan en morgen rijden we daar denk ik naar toe. Toen naar de Townhall om het startnummer op te halen, alles klopte dus dat was snel geregeld. Buiten sprak ons een Noor aan die ons in de ochtend had zien staan wachten bij een stoplicht. Hij vroeg waar we vandaan kwamen omdat we geen Noorse fietsen hadden. Toen we zeiden dat we uit Nederland kwamen begon hij een heel verhaal dat Nederland zo vlak moest zijn. Hij had in Limburg de Amstel Gold Race gefietst en dat was het tegendeel van vlak vertelde hij. Hem uitgenodigd om de Elfstedentocht maar een keer te fietsen want dat is bijna wel helemaal vlak. Maar toch leuk dat een Noor zo maar met ons begint te praten vanwege de fietsen. Nog even wat rondgesjouwd en koffie gedronken in een hippe bar. Toen op de weg terug naar de camping. 25 km tegen de wind in en de laatste tien kilometer begon het ook nog weer te regenen. Volgens de Noorse weerdienst regent het tot morgenmiddag maar zou het tijdens het lopen droog zijn maar wel fris. Dat terwijl het boven in Finland vandaag 25 graden was. De fietsen staan weer achter op de camper en morgen dus naar Tromsø. Het internet op deze camping is verschrikkelijk slecht daarom lukt het met de foto's nog steeds niet. Waarschijnlijk de komende twee dagen geen internet dus even geen verslagen meer. Dan nog even een vraag, we dachten dat er hier geen eb en vloed was maar dat is hier zeker wel. Ik dacht altijd hoe Noordelijker hoe minder de getijden waren. We kunnen het opzoeken maar Marinus kijk jij even op Wikipedia en hopelijk kun je ons antwoord geven?

• 18 Juni 2016 - 00:25

Marina:

Hoihoi, wat grappig dat jullie aangesproken worden over jullie fietsen. Leuk is dat! Ik ben net weer thuis van ons teamuitje. Erg gezellig, we waren in Groningen.
    Veel succes bij de halve marathon, ik had net nog even op de site gekeken.
    xxx

• 18 Juni 2016 - 08:14

Bert:

Dat was wel een erg actief dagje. Petje af voor jullie. Fietstocht, flinke klim en een nog flinkere fietstocht terug. Ik weet precies hoe het er hier uit ziet dus jullie andere volgers moeten maar van me aannemen dat dit een hele prestatie is. Goede generale voor de halve marathon!

• 18 Juni 2016 - 09:15

Marinus:

Mooi verhaal weer! Blijft leuk om te lezen en word steeds nieuwsgieriger naar de foto's.

Dan nog even over de huiskamervraag: Op de polen is wel degelijk eb en vloed. Het wordt veroorzaakt door de maan, de zon en in theorie alle andere planeten, maar daar is de in"vloed" te klein van. De zon en de maan trekken aan het water waardoor het vloed wordt. Doordat de aarde niet "recht staat" en de zon en maan niet altijd op dezelfde manier aan het water trekken, heb je dus ook op de noordpool eb en vloed.

Bedankt voor de aandacht en tot de volgende keer. :-)

• 18 Juni 2016 - 20:19

Catharina:

Prachtige foto's! Heel veel succes; Bert.

• 18 Juni 2016 - 21:57

Hennie:

Tjonge wat een geweldige reis zeg, en je hebt vandaag de marathon gelopen, hoop dat je tevreden bent over je prestatie. Dus jullie zien heel veel moois, de foto,s zeggen veel, maar er zelf staan is niet met een foto te zeggen. Genieten is dan zacht uit gedrukt. Nogmaals geweldig en dat we mee kunnen genieten is ook fijn.
    Ik heb vandaag 40 km gelopen, de 3e x en het gaat goed, maar jullie zijn daar ook sportief heb ik al gelezen, fietsen en berg op en af evenals wandelingen. Nog een hele fijne tijd en ik blijf jullie volgen.

• 20 Juni 2016 - 10:20

Sverre, Jarne En Suzanne :

Wat een mooie foto's! Waar is oma?!

Verslag uit: Noorwegen, Skitnelv

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.