Van Tromsø naar de Vesterålen - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Van Tromsø naar de Vesterålen - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Van Tromsø naar de Vesterålen

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

20 Juni 2016 | Noorwegen, Andenes

Zondagmorgen op tijd vertrokken uit Tromsø. Een mooie stad in het hoge noorden en er is voldoende te zien en te beleven. Vanaf de camperplek gingen we direct een tunnel in die helemaal onder Tromsø doorloopt. Er zijn zelfs rotondes in die tunnels. Via het vliegveld, waar we met de halve marathon ook langs waren gekomen, gingen we via een andere hoge brug Tromsø uit richting Kvaløya. Via weg 862 gingen we eerst richting Sommaroy, een leuk plaatsje met redelijk veel zandstranden. Ook mooi, je moet een hele hoge smalle brug over wat geregeld wordt via stoplichten zo smal is de weg. Toen naar Brensholmen waar de boot genomen werd richting Botnhamn. De navigatie was enigszins in de war want toen we de boot op reden gaf deze aan dat we meer dan tien kilometer moesten doorrijden?! In Botnhamn ging weg 862 verder. Deze weg is ook één van de toeristische wegen van Noorwegen. Wat een prachtige route. De weg is niet al te breed, dus wanneer er een tegenligger aankomt moet je wachten bij een uitwijkplaats om elkaar te passeren. Deze uitwijkplaatsen zijn er gelukkig voldoende. De gemiddelde snelheid lag dan ook onder veertig kilometer per uur. Noren kunnen ook prima parkeerplaatsen aanleggen op de mooiste plekken, zodat je alle tijd hebt om wat mooie beelden te schieten. Wel zijn er flink wat tunnels aangelegd zodat je niet meer helemaal langs de kust gaat. We kwamen ook nog langs een Trollenpark, hier hebben ze de grootste trol van Noorwegen geplaatst. We wisten dat de boot om drie uur vanaf Gryllefjord zou vertrekken. We waren mooi op tijd en dat was maar goed ook. Wij moesten parkeren in de vierde baan. Toen de boot aankwam en iedereen de boot op moest rijden was het wel een passen en meten. Een grote bus die achter ons stond mocht er direct op en auto voor auto en camper voor camper mocht er op. We vreesden al nog vier uur te moeten wachten maar waren de laatste camper die nog mee kon en na ons kon er nog net één auto bij. Twee campers die nog achter ons stonden moesten wachten tot de boot van 19.00 uur. We waren de haven nog maar net uit of de kapitein attendeerde ons er op dat er kleine walvissen voor de boot langs zwommen. Een mooie gezicht om die beesten steeds net boven het water te zien verschijnen. Eenmaal op volle zee schommelde de boot behoorlijk. Als je naar het buitendek wilde moest je je goed vasthouden, het leek net of je dronken was zo slingerde je heen en weer. Gelukkig niet erg zeeziek geworden. Tegen vijf uur waren we in Andenes op Andoya. De camping was al aardig vol maar door een bank te verplaatsen hadden we een mooi plekje, wel zonder stroom maar met een aardig uitzicht op de zee. De walvissafari hebben we besproken voor dinsdag. Vandaag maandag hadden we alle tijd om wat anders te doen maar omdat het begon te regenen kwam daar ook weinig van terecht. In de middag nog wel even naar Andenes gefietst, wat broodjes gekocht en weer even geld gepind en alvast even gekeken waar de walvissafari vertrekt. Het weer ziet er voor dinsdagmorgen goed uit, wat zon en niet veel wind en dan maar hopen dat die walvissen zich een beetje laten zien. Daarover morgen hopelijk meer. Een goedenavond van Bert en Marijke.

• 20 Juni 2016 - 21:12

Catharina:

Dat was weer een belevenis op de boot......lol.
    Jullie ook een goedenavond en veel plezier morgen.

• 20 Juni 2016 - 22:38

Marina:

Veel plezier op de walvissafari, dat is vast prachtig! Nu maar hopen dat jullie veel walvissen zien! Ik heb de foto's bij het vorige verslag net gezien, heel leuk! xxx

Verslag uit: Noorwegen, Andenes

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.