Even naar Rusland kijken - Reisverslag uit Linnunlahti, Finland van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Even naar Rusland kijken - Reisverslag uit Linnunlahti, Finland van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Even naar Rusland kijken

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

03 Juni 2016 | Finland, Linnunlahti

Het begint wellicht wat vervelend te worden voor jullie maar vanochtend was het weer wakker worden met een uitbundig stralende zon. Lekker voor de camper ontbijten en de temperatuur steeg met rasse schreden. Toen we Helsinki uitreden was het alweer 24 graden en onderweg op de snelweg was de maximumtemperatuur 26 graden. Net als gisteren volgden in de middag weer een paar fikse buien maar deze keer zaten we in de camper dus hoefden we niet te schuilen. We reden over de E18, deze weg heeft als eindbestemming Sint Petersburg. Zover gingen wij niet, we reden tot de grens met Rusland. Border Crossing Russia stond er met grote letters, we konden een grote parkeerplaats oprijden en vandaar zagen we Rusland liggen. Daar gekeerd en even langs een grote Marked bij de Finse grens. Veel Russen op de parkeerplaats en in de winkel. De winkel was helemaal volgestouwd en bijna alles was er te koop. Wij gingen voor broodjes en die waren er ook! Daarna weer in de camper en op weg naar Joensuu, bijna zeven uur gereden en weer 475 kilometers erbij. Het tanken gaat hier anders dan bij ons, hier kun je een vast bedrag opgeven, wij doen meestal 60 euro, en dan stopt het automatisch bij die 60 euro. Vlak voor Joensuu was de GPS verbinding weg maar we vonden de camping toch nog vrij snel. Het was een enorme drukte vlakbij de camping. De kinderen die hun laatste schooldag hadden vieren dat in een soort muziekstadion. 600 kinderen uit Joensuu en omgeving vierden dat en de aanhang bestond uit bijna 10000 bezoekers. Er werd veel gezongen en we kregen alles mooi mee op de camping. De bekende kinderliedjes werden gezongen alleen dan in het Fins natuurlijk. We waren net aan het eten toen we bezoek van een dame kregen die ons graag wilde interviewen. "Kom na het eten maar weer", vertelden we haar. Niet veel later was ze er al weer. Van een interview kwam weinig, ze vroeg waar we vandaan kwamen en waar we heen gingen. Ze vertelde veel meer over zichzelf en op een bepaald moment had ik het wel gehad met haar. Het was een dame die uit Rusland kwam, ingenieur was, in Duitsland gewoond en gewerkt heeft en nu sinds vijf jaar in Joensuu woonde. Ze was bezig een boek te schrijven over mensen in campers maar ik vrees dat het boek meer over haar zelf gaat. Het schiet al lekker op. Morgen staat er maar 200 km op het programma dus de loopschoenen maar weer eens aantrekken. Mijn broer Gerrie, Gertjan Teuben en Chris Heller heel veel succes morgen met het voetbaltoernooi. Suzanne, inderdaad is het filter van die afzuigkap te goed schoongemaakt zodat er kortsluiting is ontstaan. Maar alles doet het weer gelukkig. Allemaal bedankt voor jullie reacties, leuk om te lezen. Groeten en een goed weekend, Bert en Marijke.

• 03 Juni 2016 - 20:48

Catharina:

Hahahahaha, dat moet je dan ook maar tegenkomen, een interviewer die over zichzelf praat. ZeWel leuk natuurlijk zo'n type. Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben. Ik zeg maar......tot morgen. :-)

• 03 Juni 2016 - 22:03

Chris En Henny:

Zo kom je wel bijzondere mensen tegen. Leuk om jullie verhaal te lezen. Hier is het ook mooi weer en af en toe een bui. Fijn weekend.

• 03 Juni 2016 - 22:39

Suzanne:

Leuk om zo dichtbij de Rusische grens te zijn.
    En zulke mensen maar niet te veel aanhalen.
    Goede reis morgen.

• 04 Juni 2016 - 22:02

Klaasje:

Dus lekker even de Russen geobserveerd, en die kopen daar de waren die in de USSR haast niet te krijgen zijn denk ik, 24 graden is daar toch wel aangenaam, vandaag was het hier bij ons 27 graden, we gingen via de bossen van Exloo op de fiets naar Borger, het was mooi fietsweer.

Nog een goede reis naar Joensuu het is ook nog een hele trip en naar de Kaap, we keken nog even op Google Maps waar jullie allemaal nog langs zullen komen en het is nog een heel eind.

Nog een fijne vakantie met veel reis plezier, en de groetjes van ons.

• 05 Juni 2016 - 18:13

Koos:

Die Russische dame was natuurlijk onder de indruk van jouw goddelijke, gespierde lichaam. Het is fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ga door met afzien en hou ons op de hoogte. Groeten, Koos

Verslag uit: Finland, Linnunlahti

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.