Flink stuk opgeschoten richting Noorwegen - Reisverslag uit Juutua, Finland van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Flink stuk opgeschoten richting Noorwegen - Reisverslag uit Juutua, Finland van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Flink stuk opgeschoten richting Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

06 Juni 2016 | Finland, Juutua

Voordat we vanmorgen vertrokken uit Kuusamo moest Marijke eerst mee met de beheerder naar de receptie. Ik was schoon water aan het bijvullen vandaar. Marijke kreeg een verzameling te zien van balpennen die in de receptie hingen. De beste man had maar liefst een verzameling van 18.000 pennen. Allemaal gekregen van vakantiegangers beweerde hij. Sinds vandaag is de verzameling weer gegroeid met één omdat Marijke hem een pen gaf van Zorggroep Meander. Hij maakt in de winterperiode vogelhuisjes en als waardering kregen we een vogelhuisje mee. In de ruimte onderin de camper was nog net een plekje. Op weg naar het noorden waren we benieuwd of we ook rendieren zouden zien. Het duurde niet lang of de eerste vier liepen rustig langs de weg. Waag het niet die beesten aan te rijden want dan heb je een probleem met de eigenaar. Ze dragen allemaal iets om de nek waaraan de eigenaar ze kan herkennen. Het gekke is echter dat die beesten in de zomer gewoon los lopen. Wij stopten dan ook keurig en hebben ze op de foto gezet en zijn ze voorzichtig voorbij gereden. Niet veel later passeerden we de Poolcirkel, Napapiiri in het Fins en Polarkreis in het Duits. Even gestopt natuurlijk om het een en ander op de foto te zetten. We reden deze keer over de E-wegen en dat schoot lekker op. Via Kemijärvi, waar de thermometer maar zes graden aangaf, ging het over de E63 richting Sodankylä. Deze plaats staat bekend om zijn lage temperaturen en die gebruikte ik vroeger vaak in mijn weerpraatjes voor de LOK radio. Later ging het via de E75 naar Ivalo. Daar zagen we weer een verkeersbord richting Rusland, naar Moermansk was het nog maar 303 km. Wij hadden een camping gepland in Inari en dat was nog ruim veertig kilometer verder dan Ivalo. Via een schitterende route waren we al snel bij de camping. Weer een fraai plekje bij het water en zowaar werden de stoelen nog even buiten gezet. In de zon en uit de wind konden we zelfs nog een half uurtje buiten zitten. De temperatuur was inmiddels gestegen naar elf graden. We zijn op camping Uruniemi vlak bij Inari en nog ongeveer 150 km verwijderd van de Noorse grens. Morgen verlaten we Finland en dan zijn we precies een maand lang in Noorwegen. In dertig dagen gaat het van de Oostkust naar de Noordelijkste punt en op de laatste dag hopelijk ook nog naar het Zuidelijkste punt van Noorwegen (Lyndesnes Fyr).

• 06 Juni 2016 - 21:12

Catharina:

Prachtig, ik zie de rendieren lopen. Wat zien jullie toch veel, deze vakantie. Geweldig hoor.ik heb geen idee war ok me kan voorstellen bij de Poolcirkel maar het lijkt me geweldig om te kunnen zeggen dat je het hebt gezien.
    Fijne dag morgen.

• 06 Juni 2016 - 21:19

Marina:

Wat leuk, een vogelhuisje van het hulpje van santa! En we zien ook foto's!! Leuk ook dat je op het kaartje kan klikken en dan kan zien waar jullie een verhaaltje hebben geplaatst.

• 06 Juni 2016 - 21:21

Suzanne:

Net terug van het sporten en er is weer een verhaaltje van jullie.
    Prachtig dat jullie rendieren hebben gezien! Ze leven denk ik net als de schapen in Noorwegen in gebieden tussen wildroosters. Aan de merkjes kun je zien wie de eigenaar is.
    Wat mooi dat de beste man nu 18.001 pennen heeft. Altijd leuk van die bijzondere typetjes.
    Hier was het wederom een warme dag, en ik had het geluk vandaag vrij te zijn.
    Morgen is het Velkommen til Norge! Ha det bra :)

• 06 Juni 2016 - 21:39

Koos:

Grote vriend(in), bedankt voor jullie berichtje. Komt wel goed.
    Leuk om zover bij jullie vandaan, toch de berichten te kunnen lezen.
    Wij zitten nog lekker aan de fles op de loungebank achter ons huis.
    Blijven genieten, gr. K en A

• 06 Juni 2016 - 22:50

Tineke:

Hallo Marijke en Bert,

Leuk jullie verhalen te lezen.
    Ik zie dat het gelukt is om foto's te plaatsen. Gelukkig maar zo kunnen we nog meer genieten.
    Groetjes

• 07 Juni 2016 - 10:44

Gerrie:

Hoi Bert en Marijke leuk jullie zo te volgen mooie omgevingen daar en al heel wat gezien.
    We blijven jullie volgen !!!
    Groetjes vanuit Duitsland Harmjan en Gerrie

Verslag uit: Finland, Juutua

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.