En zo zijn we Trondheim ook al weer voorbij - Reisverslag uit Ølsholm, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu En zo zijn we Trondheim ook al weer voorbij - Reisverslag uit Ølsholm, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

En zo zijn we Trondheim ook al weer voorbij

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

28 Juni 2016 | Noorwegen, Ølsholm

Vanmorgen pas om even voor negen uur wakker en dat nog wel op een camping naast het vliegveld van Namsos. Ontbijten, douchen en de camper van nieuw water voorzien en toen op weg naar Trondheim, na Oslo en Bergen de derde grootste stad van Noorwegen. Na 75 km kwamen we door Steinkjer en verlieten zo de Kystriksveien (RV17). De laatste honderd km waren niet meer zo spectaculair als de rest van de weg. Via de camperreisgids Noordkaap waren we getipt over een parkeerplaats bij een atletiekbaan vlak bij het centrum van Trondheim. De coördinaten ingetikt op de Navi en we werden er feilloos heengeleid. Trondheim is natuurlijk bekend van de voetbalclub Rosenborg maar nog meer door de Nidarosdomkirken. Een Kathedraal uit de elfde eeuw waar middenin de kerk de heilige Koning Olav ligt begraven. Sinds de Middeleeuwen is het al een bedevaartplaats. Indrukwekkend zijn vooral de westkant van de kerk en het orgel. Natuurlijk liep er weer een Nederlandse reisleider rondt die tekst en uitleg gaf aan Duitsers die met het cruiseschip Aida (gebouwd in Papenburg) aangemeerd lagen in Trondhem. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw moesten de beelden aan de voorgevel opnieuw gerestaureerd worden. De Noren hadden geen goede voorbeelden meer en namen het daarom niet zo nauw met de herstelwerkzaamheden. Zo schijnt aartsengel Gabriel het gezicht van Bob Dylan te hebben, aldus de gids. Wij hebben de kerk van binnen ook bekeken en het is heel indrukwekkend hoe groot alles is. Één ding is verboden en dat is foto's maken. Doe je dit wel dan wordt je aan de schandpaal gezet. Van het orgel toch stiekem met de IPad een foto gemaakt. Toen we bij het doopvont stonden te kijken schoot Marijke behoorlijk in de lach. Een Duits echtpaar kwam er aan lopen en beroerde het doopvont met hun handen. Spontaan ontschoten mij de volgende woorden: "Nicht berühren bitte", "oh entschuldigung", zeiden de Duitsers. Marijke moest zo lachen dat die Duitsers ongetwijfeld in de gaten moeten hebben gehad dat ze voor de gek werden gehouden. Via een markt waar van alles te verkrijgen was, vooral etenswaren, terug naar de camper. Toen op weg naar de E39, de 7000 km grens werd gepasseerd op de teller, om een camping op te zoeken. Ruim 25 km buiten Trondheim hebben we een plekje gevonden in Oysand aan het water, dit keer de Korsfjorden. Morgen op weg naar de Atlantische Kustweg.

• 28 Juni 2016 - 22:25

Marina:

Hahaha, twee vragen: Wat doe je met de iPad in een kerk en Hoe maak je stiekem een foto met zo'n groot ding?
    Mooi dat jullie zoveel lol hebben! Ik hoor mama al lachen en zie haar rode hoofd er al bij haha.
    Xxxx

• 29 Juni 2016 - 19:18

Hennie:

Oh Bert mn complimenten om je schrijven, je verteld zo boeiend en leuk en uitgebreid. We kunnen ons zo verplaatsen naar daar.
    En wat een geweldige foto,s en omgeving. En dan onderweg soms mensen tegenkomen die hier uit de buurt komen, de wereld is dan verrekte klein.
    En de lollige momenten, die maken je tijdens het lezen gewoon glimlachen.
    Nog een fijne reis en ik blijf jullie volgen.
    Annet Groenewold haar ouders gaan nu weg met een bus, georganiseerd naar de noordkaap, ik geef annet jullie adres van dit geheel, zodat ze alvast kan genieten van al het moois.

Doei dan maar weer Hennie

• 29 Juni 2016 - 19:56

Annita Middelkamp:

Hallo Noorse luitjes,

Ben het met mijn voorganger eens, boeiende en leuk. En ook mooie foto's
    Ze zeggen, dat toeval niet bestaat, maar hoe vaak jullie het woord toeval al niet gebruikt hebben.
    Heb een onderschrift voor jullie foto: twee smurfen uit Musselkanaal!
    Fijne reis verder en de groetn van de Middelkampies.
    P.s. Franck blijft

• 29 Juni 2016 - 22:48

Boer Geert:

Zit marijke de aardappels te schillen?
    Nog niet door die enorme voorraad heen.

Verslag uit: Noorwegen, Ølsholm

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.