Het doel de Noordkaap is bereikt - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu Het doel de Noordkaap is bereikt - Reisverslag uit Skarsvåg, Noorwegen van Bert en Marijke Hoff - WaarBenJij.nu

Het doel de Noordkaap is bereikt

Blijf op de hoogte en volg Bert en Marijke

13 Juni 2016 | Noorwegen, Skarsvåg

Door wat problemen met de app het verslag nogmaals en nu hopelijk helemaal compleet.

Zondag 12 juni werd dan de dag dat we de Noordkaap zouden bereiken. Blijkbaar was er al een bepaalde spanning aanwezig omdat we beide al vroeg wakker waren. Om half acht opgestaan en eerst even weer wat lekkere broodjes in de oven. Het ging allemaal gemoedelijk en na weer schoon water getankt te hebben gingen we om half tien van start. Na een aantal kilometers even van de hoofdweg af om een aantal bijzondere rotsen te bekijken. De rotsen hebben de vormen van de Noorse trollen. Na dit bekeken te hebben gingen we weer verder. Opvallend was nog wel dat we een groot aantal schapen en lammeren tegenkwamen. Rendieren gaan meestal wel aan de kant maar vooral die lammeren worden gek van die camper en rennen constant voor de auto uit. Één van de lammeren presteerde het om het 300 meter vol te houden. Dom beest! Via de E69 gingen we naar boven. Af en toe door een tunnel en soms heel dicht langs de zee, alleen een betonnen rand van een half meter hoog zorgde voor de afscheiding, schoot het redelijk op. De helft van de auto's die je tegenkomt is trouwens een camper. Na Honningsvag is het nog 30 km naar de Noordkaap. De weg gaat trouwens flink omhoog maar is voor onze camper geen probleem. Naar omhoog zijn er twee banen en in een paar honderd meter gingen we even drie campers voorbij. Als je dan met gemak zo'n grote Concorde van ruim 200.000 euro voorbij gaat voelt dat wel lekker. Het laatste stuk is wel het mooiste, machtige vergezichten en mooie afdalingen en stijgingen. Aangekomen bij camping Kirkeporten wilde ik rechtdoor naar de camping om daar een plek te zoeken en dan op de fiets verder. Marijke zag echter dat het flink omhoog ging en zag het niet zitten om dat stuk met de fiets te doen. Daarom maar linksaf met de camper naar de Noordkaap. Sommige stukken waren inderdaad ook wel erg steil maar in de eerste versnelling naar boven met de fiets was vast gelukt. Even later passeerden we de kassa en waren we op de Noordkaap. Heel veel campers hier op de grote parkeerplaats en wij staan er ook tussen. Niet veel later het terrein op om foto's te maken. Jammer genoeg scheen de zon niet maar gelukkig geen mist zodat we alles goed konden zien. Er van alles te zien hier. Een expositieruimte, een filmzaal, diverse restaurants en een enorme souvenirshop. Buiten kun je op veel plaatsen foto's maken en er zijn volop mogelijkheden om te wandelen. Toen we uit de filmzaal kwamen hoorden we opeens mensen Grunnings praten: "Marijke... Margriet doe hier". Bleken het Margriet en Rina Schoenmaker en hun wederhelften te zijn. Margriet zat eerder al vanaf de lagere school bij Marijke in de klas en ze hadden elkaar al jaren niet gezien. Blijft toch vreemd dat je elkaar op duizenden kilometers van huis tegen komt. Later bleek ook nog dat we bijna 40 km achter hun hadden gereden. Er reden twee NL caravans voor ons aan en dat bleken zij dus te zijn. Voor de nieuwsgierigen, de familie Schoenmaker woonden naast Slagerij ten Hoff aan de Schoolstraat. Het is nu bijna half tien en het weer klaart geweldig op, de zon schijnt volop en zakt steeds een beetje verder en wellicht hebben we geluk om de zon straks weer te zien stijgen zo tegen middernacht. Het blijft een apart fenomeen om dat zo te zien!
Zo nu nog even reageren op een aantal reacties. Dat we soms fouten maken in het verslag, dat kan gebeuren het moet soms snel en nalezen kan niet altijd. Proviant moet inderdaad met een D Suzanne alleen kan ik nergens vinden waar ik dat geschreven heb. Was dat niet in een sms of app? Maar dat jij je eigen naam niet kunt schrijven dat is veel erger Suzane,haha. En natuurlijk van harte gefeliciteerd met jullie zevenjarig huwelijk. Marina geweldig dat Rammstein zo goed was. Ik heb al even gezocht op internet maar kan nog niets vinden van hun optreden. Had er graag bij geweest maar dit is natuurlijk ook mooi zo niet mooier. Henk Edo van Suzanne had ik al gehoord dat er een speler uit Tromsø naar Groningen gaat. We gaan even bij hem langs als we in Tromsø zijn. Het aantal kilometers, we zijn de vierduizend al gepasseerd en waarschijnlijk gaan we dinsdag de vijfduizend voorbij. Zo hebben we denk ik alles gehad en nu nog even wat foto's bij het verslag plaatsen. Morgen naar Hammerfest wat we nog kennen van vroeger op school van aardrijkskunde. Wat is de Noordelijkste grote plaats? De zon schijnt nu weer en wat is het geweldig om hier te zijn. Het geeft toch wel een speciaal gevoel. Straks om 24.00 uur nog even naar de globel om te kijken hoe iedereen het hier viert. Het is in elk geval flink druk, de ene na de andere bus komt aangereden. En dan vannacht ook nog op deze plek slapen. Geweldig toch, alvast welterusten....

• 13 Juni 2016 - 22:11

Suzanne:

Taalfoutjes zijn menselijk, zeker in deze digitale omgeving.
    Proviand had ik zelf verkeerd geschreven zag ik later vandaar een nieuwe reactie.
    En ach ik ben het gewend dat mijn naam vaker fout dan goed word geschreven dan wel uitgesproken. Vandaar dat ik het zelf zo af en toe ook fout schrijf haha.
    Ongelooflijk dat je oude bekenden tegen komt, toeval bestaat niet zeggen ze toch?
    Dit hebben jullie maar mooi gehaald! Vermaak je wat en goede reis.

• 13 Juni 2016 - 22:26

Marina:

Wat grappig dat jullie oude bekenden tegen komen! Dat is ook net weer wat voor jullie. Wat hebben jullie al veel kilometers gemaakt zeg. Veel plezier nog! Xxx

Verslag uit: Noorwegen, Skarsvåg

Op weg naar de Noordkaap in Noorwegen

Maandagmorgen 30 mei vertrekken we met de camper via Duitsland naar Denemarken (Kopenhagen). Dan naar Zweden (Stockholm). Met de boot over naar Finland. Via Helsinki zo dicht mogelijk langs de Russische grens naar boven. Langs Kirkenes naar Grense Jakobselv. Dan richting het eilandje Vardo. Het oostelijke punt van Noorwegen. Daarna naar Hamningberg, Berlevag en Gamvik. Drie uithoeken in Finnmark. Daarna naar de eigenlijke bestemming: de Noordkaap (zo ongeveer 13 juni). De bedoeling is om de laatste 14 km op de fiets te doen. Vanaf de camping vertrekken om tegen middernacht op de Noordkaap te arriveren.
Dan via Hammerfest en Alta richting Tromso. Daar op 18 juni even een halve marathon lopen. Vertrek 22.30 uur en finish de andere dag zo tegen half een nachts.
Dan een weekje naar de Vesteralen en Lofoten. In Andenes doen we een walvissafari. In Moskenes op de boot naar Bodo. Dan via RV 17 nichting Trondheim. Daarna richting de Atlantische weg, eerst een tunnel door onder de Atlantische Oceaan en dan via een aantal bruggen naar Bud. De volgende dag bij goed weer proberen we dit stuk ook op de fiets te doen.
Dan nog Alesund, de Geirangerfjord en natuurlijk de Trollstigen. Dan komt Voss in beeld. Daar een dagtocht met de trein naar Flam. Dan met de boot naar naar Gudvangen en vandaar met de bus via Stalheim over een heel steile route (22%)terug naar Voss.
Vanaf Voss naar Bergen en dan terug naar het zuiden van Noorwegen. Als er nog tijd is willen we de Preikestolen nog eens weer bezoeken. Via Stavanger over weg 44 naar Lindesnes Fyr, het zuidelijkste punt van Noorwegen. Vanaf hier naar Larvik om vandaar met de boot naar Hirthals te gaan. Nog een nacht in Duitsland overnachten en op 7 juli terug naar huis.
Verwachting: ongeveer 25 bootovertochten, 250 tunnels, 11500 km.